Що таке hardskills та softskills?

Кожна свідома людина хоча б раз замислювалася над питанням: ”Як досягти успіху у житті?”  Про такі перемоги багато говорять, пишуть і дискутують. Мас-медіа постійно вимальовують картину подібних звершень і формують певне кліше успішної людини. Написано безліч книг, статей і рекомендацій про те, як спланувати своє життя якнайкраще. Головною ідеєю таких текстів є «…визначення навичок, потрібних Вам, здібностей, які Вам притаманні, їх розвиток і відточення до досконалості.»  Сьогодні ми пропонуємо Вам розібратися, що ж в собі шукати і розвивати.

 

Отже, що таке навички і які вони є? Зазвичай виділяють два основні типи: hardskills і softskills. Гуманітаризація освіти, яка йде по світу переможною ходою, спирається здебільшого на «м’які» навички, про це говориться і пишеться дуже часто. Але останнім часом увага все більше повертається в бік «твердих» навичок. Дізнаємося, які вони бувають, і з’ясуємо різницю між двома типами.

Hardskills (“тверді навички” в перекладі з англійської) – це технічні можливості або набори знань і умінь, які легко визначити кількісно і які можна наочно продемонструвати. Як правило, їх можна здобути, навчаючись в університеті, відвідуючи курси і семінари, читаючи книги і отримавши специфічний досвід. До «твердих» навичок відносять: знання іноземної мови, швидкість набору тексту, програмування.

З точки зору працевлаштування найчастіше саме ці навички є основними, адже фахівець в якійсь області повинен в першу чергу володіти спеціальними вміннями. Ці вміння не складно перевірити за допомогою тесту чи іспиту (який проводиться технічно з мінімальним залученням людського фактору).

З іншого боку softskills («м’які» або «гнучкі» навички) – це комплекс неспеціалізованих, але важливих для кар’єри і успіху в житті надпрофесійних навичок, які відповідають за високу продуктивність і є «наскрізними», тобто не пов’язані з конкретною предметною областю. Вони суб’єктивні і їх важко виміряти. До м’яких навичок відносимо: відповідальність, дисциплінованість, лідерство, тайм менеджмент, вирішення проблем, критичне мислення, терплячість, командна праця.

Незважаючи на те, що зараз все частіше можна почути саме про «м’які» навички, це не означає, що «тверді» не мають цінності. Softskills часто «обманюють» людину, яка здобуває їх, адже після прочитання однієї книги або прослухання лекції може здатися, що навичку освоєно. Це швидко і приємно, але свій реальний прогрес перевірити складно. А ось такий «твердий» навик, як володіння іноземною мовою – це те, над чим потрібно довго і наполегливо працювати. Його користь може бути набагато відчутніша, але на розвиток будуть потрібні місяці і навіть роки.

Для hardskills критерії залишаються однаковими, незалежно від компанії або людей, з якими ви працюєте. У «м’яких» же навичках правила змінюються, а визначення  і оцінка таких якостей залежить від особи, яка проводить співбесіду з вами.

Хоча необхідні здібності залежать від області роботи, є деякі загальні hardskills, які потрібно в собі розвинути. Наприклад:

Основні комп’ютерні навички: багато сучасних видів зайнятості вимагають комп’ютерних навичок. Базові з них: вміння працювати з операційними системами на кшталт Windows, а також з додатками типу Word, Excel, PowerPoint, Outlook Express. Те ж стосується і швидкого набору, вміння шукати інформацію в інтернеті.

Аналіз даних: мова не тільки про ті спеціальності, де людина безпосередньо займається аналізом даних. Уміння аналізувати стане в нагоді і для життя в цілому, і в роботі багатьох людей, які стикаються з будь-якими обсягами інформації, і змушені в ній розбиратися.

Математичні навички: знання математики має вирішальне значення для багатьох сфер бізнесу: фінанси, ІТ, будівництво, бухгалтерський облік, архітектура, машинобудування, логістика, медицина, торгівля та інші.

Знання іноземних мов: якщо ви знаєте англійську мову, то, швидше за все, отримаєте перевагу перед іншими кандидатами на посаду. Як мінімум, це допомагає знаходити потрібну інформацію на зарубіжних сайтах або спілкуватися з закордонними клієнтами.

Планування: ця здатність тісно пов’язана з багатьма професіями і бізнес-сферами, такими як управління проектами, маркетинг, проектування, бізнес-аналіз, продажі, логістика, будівництво і так далі.

Умовно, кожну посаду можна помістити в одну з трьох описаних нижче категорій. Важливо, щоб ви з’ясували, чим саме ви займаєтеся чи плануєте займатися, після чого почали розвивати ті чи інші навички.

Робота, що вимагає «твердих» навичок і трохи – «м’яких»

Тут є можливість домогтися величезного успіху, навіть маючи складності, наприклад, в спілкуванні з колегами. Поширений приклад – науковці, програмісти та інженери.

Робота, що вимагає однакового рівня «твердих» і «м’яких» навичок

Більшість посад знаходяться саме в цій категорії. Наприклад, юристи – їм потрібно знати закон, але також необхідно знаходити спільну мову з клієнтами. Тут, при інших рівних, хорошу роботу отримає той, хто фокусується як на «твердих», так і на «м’яких» навичках.

Робота, що вимагає «м’яких» і трохи «твердих» навичок

Наприклад, продажі. Продавцю абсолютно не потрібно знати про те, як працює автомобіль, який він продає (він може, але не зобов’язаний). Успіх тут в більшій мірі залежить від здатності «читати» своїх клієнтів, переконувати і вести переговори.

На жаль, а може й на щастя, чіткої відповіді на питання: «Які навички потрібно розвивати в першу чергу, щоб досягти успіху?» нема.  Якщо Ви прагнете бути розвиненою людиною,  затребуваним працівником чи харизматичним лідером, то питання взагалі неправильне. Тільки в сумі всі Ваші навички дозволять Вам повністю реалізувати свій потенціал. Вивчаючи  і аналізуючи біографії відомих людей, можна помітити, що в їхньому успіху «винні» як «тверді», так і «м’які» навички.

 

 

Матеріал підготувала Катерина Копорх, кандидат фізико-математичних наук, викладач кафедри алгебри та геометрії Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. В тексті використано елементи статті Марків Ірини  https://uway.com.ua/hard-skills.